Okuyarak öğrenmek isteyenler için...

 

Ana Sayfa Randevu Chat Hakkımızda İletişim

Sınavlardan Önce Kendimi Hiç İyi Hissetmiyorum!

Kaygı Nedir?

Kaygı herkesin zaman zaman hissedebileceği normal bir duygudur. Çoğu kez kişiyi daraltan, bulunduğu yerde rahat bırakmayan, sıkan, nedenini anlayamadığı bunaltı yaşatan duyguları içerir. Kaygının belirtileri şunlardır:

  • Kalp atışının hızlanması

  • Sesin titremesi

  • Terleme

  • Ağız kuruluğu

  • El titremesi

  • Konsantre olamama

  • Kaslarda gerginlik

  • Mide bulantısı

Ne zaman kaygılanırım?

Kendine güvensizlik, karamsarlık, ailenin yanlış tutumları, daha önce yaşanmış başarısızlıkların tekrarlanabileceği endişesi, beklentiler, imkansızlıklar, bilgisizlik gibi kaygının daha pek çok sebebi olabilir. Normal bir miktarda kaygı motivasyonumuzu ve başarımızı arttırır. Örneğin, üniversite sınavında nasıl bir performans göstereceğimiz bizim için önemliyse, sınava ilişkin kaygı yaşabiliriz. Bu kaygı normal düzeyde olduğu sürece sınavda başarılı olabilmek için daha çok çalışmamıza yardımcı olur. Önemli olan, yaşadığımız kaygının yoğunluğu ve bizim yaşadığımız kaygıyla baş edip edemediğimizdir. Eğer, üniversite sınavına yönelik çok yoğun kaygı yaşıyorsak, ders çalışmaya konsantre olamayabilir, sınavda panik duygusu yaşayabiliriz. Normal bir düzeyde kaygı performansımızı, başarımızı arttırırken, çok yoğun düzeyde kaygı performansımızı ve başarımızı düşürür.

Ne yapabilirim?

Kaygı yaşamaktan kaçınan kişiyi düşünelim. Kaçınan kişi, kaygı yaratan durumdan uzaklaştığı için anlık olarak rahatlayacaktır. Ancak kaygı yaratan durumla karşılaşmadığı için de durumla ilgili korkusu ve kaygısı artacaktır. Örneğin, kaygı duyduğu için öğretmenin sorularına kendi isteği ile cevap vermeyen öğrenci, öğretmen özellikle kendisine soru yönelttiği zaman çok yoğun kaygı yaşayabilir.

Kaygının yarattığı gerginliği yok etmek için alkol veya benzeri maddeler kullanmayı seçen kişi bir süre sonra alkol ve madde kullanmadan kendini sakinleştiremeyebilir ve bu maddelere bağımlı hale gelebilir.

Kaygının yarattığı gerginliği, bir arkadaşınızla duygularınızı paylaşarak, spor yaparak, müzik dinleyerek, ılık bir duş alarak, gezerek azaltmaya çalışmak faydalı olabilir.

Unutmayın!

"Her kaygı sonunda geçer!”