Okuyarak öğrenmek isteyenler için...

 

Ana Sayfa Randevu Chat Hakkımızda İletişim

Çok Stresliyim

Stres, bizi zorlayan, kısıtlayan ve engelleyen olaylar, durumlar karşısında verdiğimiz tepkilerin tümüdür. Bu tür durumlarda bazı insanlar kendini gergin, sinirli, huzursuz ve endişeli hissederler. Bu duygular genellikle hoşa gitmeyen ve insanı zorlayan duygulardır.

Neler yaşıyorum?

Stres hayatımızın kaçınılmaz bir parçasıdır. Stres altındayken değişim vücut tarafından bir tehdit olarak algılanır. Beyinde stres hormonlarının salgılanmasına neden olur. Bu durumda vücut üç aşamadan geçer.

1. Alarm: Vücut bir stres kaynağı ile karşılaşınca stres hormonu salgılanır, kan basıncı yükselir ve terleme gibi tepkiler vermeye başlar.

2. Direnç: Normalde kişi stres kaynağı olan problemini etkili bir şekilde çözdüğü zaman vücut alarm aşamasında meydana gelen zararları onarır. Böylece vücudun verdiği tepkiler ortadan kaybolur.

3. Tükenme: Stresle baş edemediğimiz zaman stres kaynakları çoğalmaya başlar. Vücudun uyum kapasitesi zorlanır. Alarm reaksiyonundaki tepkiler ve ya kronik stres belirtileri yeniden ortaya çıkmaya başlar.

Ne Yapabilirim?

Kendinizi stresli hissettiğiniz durumların bir listesini yapın. Sonra her bir stresli durum için “O anda ne gibi şeyler hissediyorsunuz? Aklınızdan neler geçiyor, neler yaşıyorsunuz?” sorularına cevap verin.

Stresli durumlarda insan vücudu belirli tepkiler verir. Örneğin; kalp atışları hızlanabilir, eller titreyebilir, mide gurultuları, ağız kuruluğu, ses titremesi olabilir ve kişi dikkatini toplayamayabilir. Stresli durumda sizin vücudunuzun nasıl tepkiler verdiğini bulun.

Stresli durumlarda her insanın verdiği tepki farklı olur. Bazı insanlar bu duruma tamamen tepkisiz kalır, hiçbir şey yapmaz. Bazıları bu zor durumdan kaçar, uzaklaşır. Bu durumlarda siz neler yapıyorsunuz, nasıl tepkiler veriyorsunuz, onları yazın.

Sıkıntılı ve huzursuz hissettiğimiz durumlarda rahatlamak için; bu durumdan bir süre uzaklaşabilir, mola verebilirsiniz. Sonra bu olayın bizim için öneminin ne olduğuna bakabiliriz. Bu olayın önem derecesine göre önemli olup olmadığına karar veriniz. Gerçekten de bizi huzursuz eden olaylar bazen çok önemli olmayabilir.

Sıkıntılı olduğumuz zamanlarda bedenimizi rahatlamak ve sıkıntımızı azaltmak için doğru nefes almayı öğrenmek önemlidir. İyi nefes burundan yavaşça alınan ve karnını önce içeri çekerek sonra dışarı iterek ciğerleri dolduran nefestir. Bunun için:

  • Bir elinizi karnınızın altına, bir elinizi de göğsünüzün üstüne koyun.

  • Gözlerinizi kapayın ve nefes alırken ciğerlerinizin tümünü doldurmaya çalışın.

  • Bir iki saniye nefesinizi tutun ve daha sonra nefesinizi yavaşça boşaltın.

  • Eğer doğru nefes alırsanız karnınız hareket eder ve şişerek elinizi yukarı doğru kaldırır.

  • Yeni nefes almadan önce de bir iki saniye bekleyip aynı şekilde yavaşça nefes alıp bir süre tutup yavaşça bırakın.
    Bunu dört beş kez tekrar edin.

  • Bunu yaparken birden dörde kadar sayabilirsiniz.

  • Derin bir nefes alın ve alırken içinizden birden dörde kadar sayın.

  • Nefesinizi tutun ve yine içinizden birden dörde kadar sayın.

  • Nefesinizi yavaşça verirken birden sekize kadar sayın.

  • Tüm alıştırmayı dört beş kere tekrarlayabilirsiniz.

  • Tekrarlarken arada birkaç normal nefes almayı unutmayın.

  • Sürekli derin nefes alınırsa baş dönmesi yaşanabilir.

     

Unutmayın!

“Bazı durumlarda kendimizi sıkıntılı ve huzursuz hissetmek doğaldır.”