Okuyarak öğrenmek isteyenler için...

 

Ana Sayfa Randevu Chat Hakkımızda İletişim

Çok Mutsuzum! 

 Ergenlik dönemi, gelişimsel olarak tam bir geçiş dönemidir. Gençlerde görülen bu değişimler onların sosyal etkileşimlerini ve kendilerini algılamasını etkiler. Ergenlik, kişisel kimliğin kurulmasıyla, toplumun bir üyesi olarak kendi rolünü belirginleştirme arasındaki dengeyi kurma mücadelesidir.

 Depresyon ise çok çeşitli durumlara ve stres yaratan faktörlere karşı verilen bir tepkidir. Depresyon; ümitsizlik, karamsarlık, yetersizlik, kendine güvensizlik, çaresizlik, değersizlik duygusu, önemsiz nedenlerden ötürü suçluluk duyma veya kendini suçlama, sosyal yaşamdan çekilme, iştahsızlık veya aşırı yeme, uykusuzluk veya aşırı uyku, dikkati yoğunlaştırmada güçlük, unutkanlık, kararsızlık, neşesizlik, halsizlik, baş ağrısı gibi fiziksel şikayetler, normalde hoşlanılan etkinliklere karşı ilgisizlik, hayattan zevk alamama, aşırı durumlarda ölüm ve intihar düşünceleri ile tanımlanan ve belirlenebilir bir olaya bağlı olarak ortaya çıkabilen ruhsal çökkünlük halidir.

 Gençlerde depresif duygu durumu yaygın olarak görülebilmektedir, çünkü bu normal olgunlaşma/büyüme sürecinin, bu sürece eşlik eden stres faktörlerinin, seks hormonlarının ve bağımsızlığını elde etmek için anne-babayla çatışmanın bir parçası olabilmektedir. Depresif duygu durumu, bir arkadaşın ya da akrabanın ölümü, sevgiliden ayrılmak ya da okulda başarısız olmak gibi rahatsızlık verici olaylara ve durumlara karşı bir tepki de olabilir.

 Neler Yaşıyorum?

 Gençlerde depresyon tanısı koymak zordur çünkü zaten sürekli duygu-durum değişiklikleri yaşanabilmektedir. Depresif duygu durumunun sürekli olması, okul başarısının düşmesi, aileyle ve arkadaşlarla ilişkilerde sorunlar yaşanması, madde bağımlılığı ve diğer olumsuz davranışlar depresyonu işaret ediyor olabilir. Yukarıda bahsedilen durumlar da depresif duygu durumu yaşayan gençlerde yaşanması olası durumlardır.

 Ne Yapabilirim?

 Ergenlik döneminde bireyi depresyona sokan sorunlar değil sorunların çözülememesidir. Sorun çözme becerisini geliştirmiş bir genç karşılaşacağı zorlukların üstesinden daha kolay gelecektir. Bunun sonucunda depresyon veya başka bir ruhsal rahatsızlık yaşama olasılığı azalacaktır. Problemin farkında olmak ilk aşamadır. Problemin var olduğunu işaret eden bazı ipuçları vardır. Bunlar:  

  • Bedeninden gelen sinyaller (sindirim güçlüğü, midede yanma, hızlı kalp atışı, madde alma için aşırı istek)

  • Düşüncelerinden ve duygularından gelen ipuçları (kaygı, çökkünlük, yalnızlık, korku vb)

  • Davranışlarından gelen ipuçları (evindeki, yurttaki, arkadaş ilişkindeki kendi standardınızı karşılayamamak)

  • Diğer insanlara verdiğin tepki şeklinden fark edebileceğin ipuçları (öfke, ilgi kaybı, içe kapanma vb.)

  • Diğerlerinin sana verdiği ipuçları (sizden kaçınıyor, sizi eleştiriyor gibi gözükürler)
     

Bir sorunla karşılaştığımız zaman ilk başta problemin tanımı yapmak gerekir. Hayatınızda ters ya da yanlış giden bir şeyler varsa “Problem nedir?” diye sorarak bu problemin tanımını yapabilirsiniz. Bir sorunla karşılaştığınız zaman problemi en iyi şekilde çözebilmek için değişik açılardan da bakmak gerekir. Bazen akla gelen ilk çözümler her zaman iyi çözüm olmayabilir. Bu durumda “Başka ne yapabilirim?” diye sorarak farklı çözüm yolları bulmak gerekir. Bunun için:

  • “Eğer... olursa ne olur?” diye sormak.

  • Seçtiğimiz çözümlerin hem olumlu ve olumsuz yanlarını hem de uzun ve kısa süreli sonuçları düşünmek.

  • İçlerinde en çok olumlu sonuçları olan çözümü uygulamamız sorunu çözmemizde daha başarılı olmamamızı sağlayacaktır.

 Seçtiğiniz çözümün etkinliğini değerlendirin. Bunun için de kendimize sormamız gereken sorulara örnekler şunlardır:

  •  “Yöntemim nasıl çalıştı?”

  •  “Karşı karşıya kaldığım zorluklar nelerdi?”

  •  “Beklediğim sonuçları elde edebildim mi?”

  •  “Bu yaklaşımımı daha etkin hale getirebilecek bir şeyler yapabilir miyim?”

 Bunları yaptıktan sonra problem hala çözülmediyse ikinci olarak seçtiğin çözümü uygulamanız gerekebilir.

 Sonuç olarak en önemlisi, kendi kendinize “mutsuzluk” hissiyle baş edemediğini düşündüğünüz noktaya geldiyseniz bir uzmana başvurarak psikolojik destek almanız yardımcı olacaktır.

 Unutmayın!

  “Sorunların çözülmemesi, birikmesine ve sıkıntılarınızın artmasına yol açar.”